Kulturne poslastice: Izložba instalacija hrvatske umjetnice Anje Jelavić

Autor: , 24-09-2018
Kulturne poslastice: Izložba instalacija hrvatske umjetnice Anje Jelavić
Tijekom ovoga ljeta, Info centar za mlade INFORMADUR, organizirao je povodom proslave Dana mladih, izložbu mlade hrvatske akademske slikarice i umjetnice, Anje Jelavić pod nazivom "Identitet: prostorno-tjelesne instalacije".
Ovim radovima umjetnica predstavlja nova istraživanja prirodnog i umjetnog; vizualnog i funkcionalnog – ona želi oprostoriti i dati sva taktilna svojstva svojim umjetničkim formacijama smještenim na nekonvencionalnom „izložbenom“ prostoru – parku u prirodu. Okupacija prostora Anjinom intervencijom u eksterijeru (umjetničke instalacije su pričvršćene za drveća i „puštene“ na mislost i nemilost prirodi) predstavlja koncepciju koja donosi novo muzeološko promišljanje u našu sredinu.
 
Modernim instalacijama konceptualne prirode, mlada umjetnica izražava vlastitu misao i duhovno stanje, odnosno stanje eksperimentiranja novim načinima pogleda na svijet i to njihovim prirodnim materijalima i funkcijom. Upravo je ljudska osobnost ta koja progovara o unutarnjem svijetu kroz prizmu umjetničkih djela. Umjetnica svojim instalacijama izrađenim od recikliranih i prirodnih materijala (kaširani novinski papir, reciklirani najlon, stiropor, živa mahovina) progovara o ljudskoj savjesnosti i proračunatosti prema našoj planeti. One postaju slika i prilika duha eksperimentiranja novim načinima pogleda na svijet, odnosno prirodnim materijalima i njihovom društvenom/socijalnom ulogom. Jelavić je umjetnica koja ispituje odnose između sjecišta čovječanstva i prirode. Ona svoje umjetničke radove promovira u skladu s dalekosežnim posljedicama za našu raspoloživu kulturu. 
 
Naime, umjetnica svojim instalacijama namijenjenim i za tijelo i za prostor, progovara o socijalnim, ekološkim i kulturnim problemima s kojima se čovječanstvo suočava u svakodnevnom životu. Anjine instalacije nastale su s ciljem da se promatračima pruži nešto novo i drugačije; nešto što bi ih motiviralo da istražuju i promjene dio okolišne svakodnevnice. Takav koncept savjesnosti o okolišu govori o „revoluciji“ s prirodom koju smo u svakodnevnom životu zanemarili. Uprave takve forme instalacija postaju zbirna umjetnost koja daje osjetljivost kompleksnosti teme.
 
Vrlo jednostavni prikazi i jesu ljepota u svemu tome – i s umjetničke i društvene okupacije. Umjetnica je svojim osebujnim formama s recikliranim stavkama pronašla vlastiti način izražavanja. Pažljivim sastavljanjem kao što su plastične cijevi, stiropor i kaširani papir, njezina umjetnička djela pokazuju koliku količinu otpada šaljemo u okoliš i koliko plastike koristimo na svakodnevnoj bazi. Umjetnica time potiče na razmišljanje o odnosu čovjeka i prirode te našoj brizi, odnosno nebrigi prema planeti Zemlji. Instalacije njezinog opusa plijene pozornost oblikom, bojama, materijalima i funkcijom te se suprotstavljaju tradicionalnim okvirima umjetnosti. 
 
S druge strane, izrazito je biografski označena narativna linija postava instalacija koja u javnom prostoru izražavaju umjetničku problematiku duboko ukorijenjenu u pitanja kulturno- povijesnog identiteta. Anja svojim instalacijam potvrđuje da iza vizualnih senzacija njezinih radova postoji i neki drugi svijet značenja. Neizbježno je da cjelokupna ta instalacija povlači brojna tumačenja i interpretacije pojedinih segmenata. Stoga je i treba promatrati kao nešto metaforičko, značenjsko. Jelavićin je koncept sakupljanje i preispitivanje okoline, sebe i posredovanja. Anja ne otkriva mnogo o svojoj umjetnosti na razini naracije, što zapravo i nije potrebno jer svako njezino djelo u sebi nosi sebi svojstvenu intimističku notu te za svakoga pojedinačno otkriva svoje značenje.
 
Toliko duhovnog i duševnog pregnuća moguće je razaznati u Jelavićinim radovima - toliko senzibiliteta i osjećaja pripijenih uz tijelo, uz dodir, ali i uz prirodu. S tog aspekta govorimo o polivalentnim instalacijama u kojoj strpljivost i preciznost iziskuju jednaku sposobnost koncentracije s umjetničine i promatračeve strane. U skladu s kontekstom izložbe, postavlja se pitanje o iščitavanju dviju istina – mogućnost introspektivnog poniranja u pitanja koja
preokupiraju samu umjetnicu, a u globalu se odnose i na čitavo čovječanstvo te na promišljanje o ulozi pojedinca prema okolišu i ljudskoj osviještenosti prema „edenskoj“, netaaknutoj prirodi koja sve brže i brže „izumire“. Na taj način, stvaranjem instalacija u svrhu eksperimentalne suvremene umjetnosti stvaraju se instalacije koje potiču kreativnu snagu uma. Stoga se Jelavićina umjetnost kreće kontinuirano – zrcaljenjem kulture s ciljem pokušaja pomaka na bolje za naše vlastito „ja“, ali i za našu planetu.
 
 
Identitet: Prostorno- tjelesne instalacije

NOVOSTI

Edukacija lokalnih udruga o društvenom poduzetništvu

Odrzana je prva edukacija u sklopu AdriAwareness projekta koji je financiran od strane Ministarstva demografije, mladih, obitelji i socijalnih politika.


Traže se volonteri za DIGI-WOOD projekt u Finskoj

Metsäkartano Youth Centre i Hyvärilä Youth Centre iz Finske traže dvoje mladih volontera iz Hrvatske.


Filmski festival Girls Impact the World nudi vrijedne nagrade

The Girls Impact the World Film Festival raspisao je natječaj za kratke filmove na temu problema s kojima se djevojke i žene susreću diljem svijeta. Natječaj je otvoren za učenike srednjih škola i studente preddiplomskih studija iz cijeloga svijeta


Treći festivalski vikend DZF: Veselje za velike i male na Dubrovačkom zimskom festivalu

Treći festivalski vikend na 5. Dubrovačkom zimskom festivalu donosi programe koji će razveseliti i velike i male!


Program Centra za mlade u Uvali prebačen je sa subote na nedjelju

Program Centra za mlade u sklopu Šarene zime u Uvali Lapad u sklopu Dubrovačkog zimskog festivala je zbog loše vremenske prognoze prebačen sa subote na nedjelju!